Ahojte Glam rodinka.
V minulo týždňovom vlogu Vám ukážem aj dve kúsky, ktoré som si kúpila u Eriky v sekáči a to prosím pekne za 0,30€. A presne jednou z tých veci je tento sveter. Nie je to presne sveter od Chanel ale podoba tam je, a preto dnešný článok bude opäť z histórie o svetroch.
Pred tým než sa spustila nejaká masová populácia svetrou a prestali sa brať ako niečo čo je vhodné len pre športové podujatia ako lyžovanie, korčuľovanie, jogyng a kriket, sa tento prvok bral ako niečo čo môžu nosiť len muži. Ich masovú populáciu spustila až známa vyzionárka a návrhárka Coco Chanel, ktorá z nich spravila kúsok, ktorý nesmel chýbať v ženskej garderóbe.
Táto francúzska návrhárka sa inšpirovala v mužskom šatníku a navrhla kardigán špeciálne pre ženy, ktorý bol džerzeju, čiže ľahšej pleteniny a dĺžkou prekrýval sukňu. Tridsiate a štyridsiate roky boli poznamenané hospodárskou krízou, a preto mnoho žien si tieto svetre šili doma. Spočiatku to boli veľmi rozťahané a voľné svetre, ale časom začali ženy ukazovať svoje krivky a to za pomoci priliehavých svetríkov. Do Ameriky sa táto vlna dostala až v 50. rokoch, čo súviselo so silným pocitom rovnostárstva. Riaditeľ Metropolitan Museum of Art’s Costume Institute, Harold Koda, o Coco vyhlásil, že vďaka nej mohol nosiť klasický kardigán hocikto, a preto ho Američania milovali. V skutočnosti si ho však nemohol dovoliť úplne každý a to najmä pre vyššiu cenu prístupnú iba bohatým elitám.
Po druhej svetovej vojne nastal ešte väčší boom tohto druhu oblečenia, pretože vznikali aj nové druhy pletenín a farieb. Obľúbené boli však najme twinsety, teda kombinácia topu a kardigánu v rovnakej farbe. Na trh prišli aj nové značky, svetre s výšivkami a nápismi, ktoré sa dostali aj do televízii a časopisov. Spôsoby šitia, strihy a veľkosti určoval aj vývoj technológií, ktoré umožnili komplexnejšiu masovú produkciu. V 80. rokoch začalo domáce pletenie a výroba svetrov upadať, pretože sa stali ekonomicky nevýhodnými oproti lacnejšej továrenskej výrobe.Novými pestrými farbami, textúrami a povýšením svetrov na high-fashion obliekanie sa v tej dobe preslávili aj európske značky Missoni a Kenzo. Ďalšie známe mená ako Vivienne Westwood či Sonia Rykiel im dodali šmrnc a od tradície prešli k moderným prvkom ako boli prešívania či vzory. No a krátko nato prišiel aj do svetrovej módy punk.
Tieto svetre sa však vrátili, keď sme ich mohli vidieť minulého roku na mólach. Mnoho návrhárov do svojích kolekcii zahrnulo Chanelovský štýl svetrou a toho sa uchopili aj módne reťazce. Svetriky sa dnes však už nenosia ako kedysi, ale naše influrencerky im predpovedali budúcnosť bez trička, blúzky či roláku. Skrátka a jednoducho, si pod neho vezmite len podprsenku a ide sa. Aj ja som sa teda inšpirovala u naších hviezdičiek a pod svetrikom nemám okrem podprsenky nič. Ak však bude veľká zima, tak si rozhodne pod neho vezmite roláčik zo stojáčikom, ktorý tak isto pekne ukáže strieborné či zlaté nitky, ktoré sú hlavným prvkom týchto svetríkov.